Forenklet a-melding for veldedig eller allmennyttig organisasjon (A05)
Ny forenklet a-melding for veldedig eller allmennyttig organisasjon
Hvis du driver veldedig eller allmennyttig organisasjon og skal rapportere lønn til en privatperson for arbeidsoppdrag og lønnsutgiften ikke inngår i næringsvirksomhet skal du fra 1.januar 2025 ta i bruk en ny tjeneste. Den nye tjenesten finner du her: Forenklet a-melding for veldedig eller allmennyttig organisasjon.
Denne tjenesten er stengt fra 1.januar 2025.
Skjemaet kan bare brukes til å rette feil i en a-melding du leverte med dette skjemaet før 1.januar 2025.
Denne tjenesten er erstattet av en ny tjeneste på skatteetaten.no. Du finner den nye forenklede a-meldingen for veldedige og allmennyttige organisasjoner på skatteetaten.no/a-melding-veldedig.
Skjemaet skal bare brukes til å rette feil i en a-melding du leverte med dette skjemaet før 1.januar 2025.
Skjemaet er for veldedige og allmennyttige organisasjoner. Les mer om hva som anses som en veldedig eller allmennyttig organisasjon i Skatte-ABC
For å bruke skjemaet trenger du en av disse rollene i Altinn:
- Utfyller/Innsender
- Regnskapsfører med signeringsrettighet
- Regnskapsfører uten signeringsrettighet
- Regnskapsfører lønn
- Ansvarlig revisor
- Revisormedarbeider
Her finner du mer informasjon og en oversikt over alle Altinn-rollene.
Du kan se hvilke roller du har for en aktør på siden Profil. Mangler du rettigheter, må du få noen som har rollen til å delegere den til deg.
Hvis du er ukjent med rapportering i Altinn, gå til hjelpesidene.
Frist
Skjemaet skal sendes senest første virkedag etter lønnsutbetaling.
Betaling
Betal forskuddstrekket til Skatteetaten med egen KID, samme dag som du har sendt meldingen.
Sammenstilling/årsoppgave
Leverer du forenklet a-melding for veldedig og allmennyttig organisasjon er du fritatt fra å levere en årlig sammenstilling/årsoppgave til den ansatte.
- Klikk på «velg» ved den melding du vil erstatte
- Bekreft at du har valgt riktig melding
- Fyll inn en komplett melding med riktig opplysninger og send inn
MERK: Erstatter du en innsendt melding, må den nye meldingen være komplett. Den nye meldingen overskriver alle opplysninger som sto i meldingen du erstatter.
Har du oppgitt feil utbetalingsdato eller skal slette alle opplysninger du har sendt inn i en melding, må du annullere den gamle meldingen.
- Klikk på «velg» ved den melding du vil annullere
- Bekreft at du har valgt riktig melding
- Fyll inn samme feil utbetalingsdato, blankt felt for beløp på lønn, og 0,- for forskuddstrekk
- Send inn. Meldingen blir da annullert.
- Fyll så inn en komplett melding med riktige opplysninger og send inn.
- Gå til skatteetaten.no/a-melding-veldedig for å levere en ny a-melding med riktige opplysninger.
Trenger du hjelp?
Ta kontakt med Skatteetaten på telefon 800 80 000, tastevalg 4 eller bruk Kontaktskjema.