Denne tjenesten er stengt fra 1.januar 2025. 

Skjemaet kan bare brukes til å rette feil i en a-melding du leverte med dette skjemaet før 1.januar 2025.

Denne tjenesten er erstattet av en ny tjeneste på skatteetaten.no. Du finner den nye forenklede a-meldingen for veldedige og allmennyttige organisasjoner på  skatteetaten.no/a-melding-veldedig.

Start tjeneste

Ny forenklet a-melding for veldedig eller allmennyttig organisasjon

Hvis du driver veldedig eller allmennyttig organisasjon og skal rapportere lønn til en privatperson for arbeidsoppdrag og lønnsutgiften ikke inngår i næringsvirksomhet skal du fra 1.januar 2025 ta i bruk en ny tjeneste. Den nye tjenesten finner du her: Forenklet a-melding for veldedig eller allmennyttig organisasjon

Om denne tjenesten

Skjemaet skal bare brukes til å rette feil i en a-melding du leverte med dette skjemaet før 1.januar 2025.

Skjemaet er for veldedige og allmennyttige organisasjoner. Les mer om hva som anses som en veldedig eller allmennyttig organisasjon i Skatte-ABC

For å bruke skjemaet trenger du en av disse rollene i Altinn:

  • Utfyller/Innsender
  • Regnskapsfører med signeringsrettighet
  • Regnskapsfører uten signeringsrettighet
  • Regnskapsfører lønn
  • Ansvarlig revisor
  • Revisormedarbeider

Her finner du mer informasjon og en oversikt over alle Altinn-rollene. 


Du kan se hvilke roller du har for en aktør på siden Profil. Mangler du rettigheter, må du få noen som har rollen til å delegere den til deg.

Hvis du er ukjent med rapportering i Altinn, gå til hjelpesidene.

Frist

Skjemaet skal sendes senest første virkedag etter lønnsutbetaling.

Betaling

Betal forskuddstrekket til Skatteetaten med egen KID, samme dag som du har sendt meldingen.

Sammenstilling/årsoppgave

Leverer du forenklet a-melding for veldedig og allmennyttig organisasjon er du fritatt fra å levere en årlig sammenstilling/årsoppgave til den ansatte.

  • Klikk på «velg» ved den melding du vil erstatte
  • Bekreft at du har valgt riktig melding
  • Fyll inn en komplett melding med riktig opplysninger og send inn

MERK: Erstatter du en innsendt melding, må den nye meldingen være komplett. Den nye meldingen overskriver alle opplysninger som sto i meldingen du erstatter.

Har du oppgitt feil utbetalingsdato eller skal slette alle opplysninger du har sendt inn i en melding, må du annullere den gamle meldingen.

  • Klikk på «velg» ved den melding du vil annullere
  • Bekreft at du har valgt riktig melding
  • Fyll inn samme feil utbetalingsdato, blankt felt for beløp på lønn, og 0,- for forskuddstrekk
  • Send inn. Meldingen blir da annullert.
  • Fyll så inn en komplett melding med riktige opplysninger og send inn.
  • Gå til skatteetaten.no/a-melding-veldedig for å levere en ny a-melding med riktige opplysninger. 

Trenger du hjelp?

Ta kontakt med Skatteetaten på telefon 800 80 000, tastevalg 4 eller bruk Kontaktskjema.

 

Åpne kontaktskjema